مشکل اصلی صادرات و توسعه صنعت چاپ
خبرگزاری آریا – رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران گفت:تنها راه ورود به بازارهای جهانی برند سازی و افزایش صادرات است که با قوانین دست و پاگیری که در گمرگ وجود دارد با موانع بسیاری برای صادرات تولیدات داخلی مواجه هستیم.
به گزارش خبرگزاری آریا ، رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران در حاشیه مراسم اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران گفت: در نمایشگاه امسال بزرگترین فعالان اقتصادی حوزه چاپ جدیدترین دستاوردها، محصولات و فناوریها را به نمایش گذاشتند و برپایی این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای دستاندرکاران و متخصصان این صنعت بود و خوشبختانه شاهد افزایش ۳۰ درصدی شرکت کنندگان در این نمایشگاه بودیم.
احمد ابوالحسنی با اشاره به مشکلات حوزه صادارت صنعت چاپ اظهار کرد: تنها راه ورود به بازارهای جهانی برند سازی و افزایش صادرات است که متاسفانه به رغم قوانین دست وپاگیری که در گمرگ وجود دارد با موانع بسیاری برای صادرات تولیدات داخلی مواجه هستیم و با توجه به توانمند بودن تولیدکنندگان داخلی زمینه برای فعالیت و توسعه صنعت چاپ و بستهبندی وجود دارد اما قوانین سخت مانع از پیشرفت و توسعه تولید داخلی می شوند و شرایط به گونه ای است که صادرات به بازارهای منطقه و کشورهای همسایه به سختی انجام می شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها به دو کشور عراق و افغانستان به صورت محدود صادرات داریم و با توجه به ظرفیت های تولید در حوزه صنعت چاپ و بسته بندی در کشور میتوانیم به تمامی بازارهای منطقه صادرات داشته باشیم اما در حال حاضر این شرایط وجود ندارد و تنها انتظارمان از دولت سیزدهم رفع موانع و مقرارت دست و پاگیر صادارت و حمایت از تولید داخلی است.
رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران تاکید کرد: یکی از مشکلات صادرات تولیدات داخلی عدم پرداخت سوبسیدهای صادراتی است به عنوان نمونه در ترکیه زمانی که یک تولیدکننده مجوز صادرات را دریافت میکند در همان لحظه سوبسیدهای صادراتی و حمایتی برایشان لحاظ می شود، اما چنین حمایتی را در حوزه صادرات کشور شاهد نیستیم و علاوه بر نبود حمایت، قوانین متعدد مانع از خروج کالای تولید داخلی و صادرات می شود و متاسفانه شرایط خروج کالا برای یک تاجر خارجی، بسیار آسان تر از شرایط صادر کنندگان داخلی است. ابوالحسنی با بیان اینکه در حوزه برندسازی و بسته بندی توسعه و پیشرفت بالایی داشتیم، افزود: در چند سال اخیر در صنعت بسته بندی و برند سازی تحولات جدیدی را شاهد بودیم، به گونه ای که بیشتر کالای های تولید داخل با طرح و بسته بندیهای ویژه و شکیل ایرانی صورت میگیرد، که نمونه آن را در بسته بندی های شکلات های ایرانی شاهد هستیم که گویای رشد صنعت چاب و بسته بندی داخلی است.
رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تعداد شرکتکنندگان نمایشگاه امسال تصریح کرد: نمایشگاه امسال در فضایی بالغ بر ۲۸ هزار متر مربع با رعایت محدودیتهای کرونایی و فاصله گذاریهای لازم بین غرفهها، صورت گرفت وهمچنین علاوه بر حضور شرکتهای داخلی، دو شرکت از هند و نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، آلمان، ژاپن و ترکیه در این نمایشگاه حضور داشتند که جدیدترین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتهاند و همچنین در این نمایشگاه ازچهرهای ماندگار و پیشکسوتان این صنف تقدیر و تجلیل به عمل آمد. وی افزود: امسال نیز مانند سال گذشته به دلیل محدودیتهای کرونایی، فناوریهای نوین به کمک صنعت نمایشگاه آمد و سامانه نمایشگاه مجازی به مدت سه ماه برقرار است و با پایان یافتن این نمایشگاه علاقمندان به این صنعت می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی نمایشگاه مجازی از نمایشگاه بازدید و حتی قرارداد نیز داشته باشند.
ابوالحسنی با بیان اینکه بیست و هشتمین نمایشگاه صنعت چاب دستاوردهای خوبی را به دنبال داشت، افزود: یکی از این دستاوردها نشست با رئیس سازمان توسعه و تجارت بود که با توجه به اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه و ۹۰ درصد ماشین آلات صنعت چاپ وارداتی هستند تقاضای حمایت برای پویاتر شدن حوزه صادرات را داشتیم که طی رایزنی انجام شده رئیس سازمان توسعه و تجارت مساعدت کردند تا کلیه مواد اولیه بدون پرداخت هزینه ورود موقت زده شوند. –>