۵ پرسش مهم قبل از هر فعالیت تبلیغاتی
کافیست تا سری به چند وب سایت معروف مانند ورزش سه، خبرگزاری فارس و… بزنید و تا دلتان بخواهد، بنرهای تبلیغاتی برندهای مختلف را برای کمپینهای تبلیغاتیشان ببینید.
چند تایشان را باز کنید و ببینید از چه ترکیبی از صدا، تصویر، انیمیشن، ویدیو، لحن متنها، شعارها و… استفاده کردهاند.
هر کدام آنها (البته اگر اصولی کار کرده باشند!)، متناسب با مخاطبانشان (و البته شخصیت برندی که دارند) از این اِلِمانها (لحن متون، عکس، ویدیو و…) استفاده کردهاند.
حالا برگردید به کمی عقبتر!
چرا از آن وبسایت برای تبلیغات استفاده کردهاند؟ چرا مثلا از اینستاگرام استفاده نکردند؟
اصلا چرا بودجه اطلاعرسانی از کمپینشان را در اینترنت خرج کردهاند؟ چرا در تلوزیون یا رادیو یا هر رسانه دیگر این کار را نکردهاند؟
باید قبل از آنکه بخواهید کمپینی را شروع کنید، این ۵ سوال را در مورد مشتریانتان از خودتان بپرسید، تا بتوانید بیشترین بازدهی را از بودجهای که درنظرگرفتهاید، داشته باشید.
سوال ۱: عکس؟ متن؟ ویدیو؟ مقاله؟ بروشور؟ کدام روش را میپسندند؟
مشتری ایده آل شما، کدام روش را میپسندد؟ ویدئو، پوستر مفهومی، بروشور توضیحات و یا جملات کوتاه و تاثیر گذار؟ جواب را نزد خریدار جست و جو کنید، ببین کدام را ترجیح میدهد و مطمئن شوید که بیشترین مخاطب و شنونده را دربر خواهد گرفت.
سوال ۲: از چه لحنی برای بیان استفاده کنیم؟
وقتی که محتوا و مفهومی را طراحی میکنید، با چه لحنی مناسب تر است که بیان شود؟ طنز؟ جدی؟ مرموز؟ مستقیم؟ پیچیده و…؟
سوال ۳: از کدام رسانهها استفاده خواهید کرد؟
مشتری شما کدام راه را میپسندد؟ اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی؟ خواندن در وبلاگ ها؟ تبلیغات آنلاین؟ و یا پست مستقیم؟
سوال ۴: از چه نوع پیام تبلیغاتی استفاده کنیم؟
مخاطب مدنظر شما، جزو کدام دسته است؟ ظاهربین؟ کیفیت گرا؟ شیک و Luxury دوست دارد؟ ارزان پسند است؟ خدمات پس از فروش برایش مهم است یا فقط به دنبال کالای جدید است؟
هرکدام از این طیف ها و دیگر طیف ها، محتوا، ادبیات و سبک بیان خاص خود را میطلبند.
مخاطب یا مشتری شما، در کدام دسته است؟
سوال ۵: از چه نوع مشوقی برای خرید استفاده کنم؟
تخفیف ها، خدمات پس از فروش، حمل و نصب رایگان و…
مشوقهای خرید، آخرین مرحله در سفر خرید هستند. همگی باید متناسب با مخاطب شما طراحی شوند. پس بهترینشان را انتخاب کنید!
روشن است که سوالات دیگری نیز میتواند پرسیده شود.
دفعه بعد که به خرید رفتید، خودتان را به عنوان خریدار یک محصول بگذارید.
چه نکاتی در خرید و ارائه و بسته بندی و… برایتان مهم است؟
به نظر شما قبل از هر کمپین، دیگر چه سوالی را باید درباره مشتریانمان از خودمان بپرسیم؟