کاغذ از مسیر خدمات دولتی باید حذف شود
به گزارش کارآفرین نیوز به نقل از ایسنا، «عیسی زارعپور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه روز خبرنگار به سازمان صدا و سیما رفت تا ضمن تبریک این روز به خبرنگاران از بخش های مختلف تحریریه سازمان بازدید کند.
زارع پور در جریان این بازدید با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی پاسخگوی سوالاتی به ویژه در حوزه توسعه پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و توسعه پیام رسان های بومی بود.
وی با اشاره به فعال شدن اینترنت خبرنگاران مانند سال های گذشته گفت: خبرنگاران از ۱۷ مرداد به مدت یک ماه فرصت دارند از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند برای دریافت اینترنت خبرنگاری اقدام کنند.
وزیر ارتباطات در این گفت و گو با بیان اینکه اکنون ۹۸ درصد دستگاههای اجرایی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شدهاند، گفت: این اتفاق بزرگی است که با همراهی و مطالبهگری رسانهها به ویژه صدا و سیما اتفاق افتاد.
وی در ادامه در تشریح نقش رسانه در این رابطه افزود: برای تحقق دولت هوشمند که بر اساس تعریف اگر کاری با دولت داشته باشید، بتوانید بدون مراجعه حضوری و بدون ارایه مدرک، خدمت را در هر ساعت شبانه روز دریافت کنید. یک برنامه ۴ ساله پیش بینی کرده بودیم که دو سال آن گذشته و دو سال دیگر باقی مانده است و برای تحقق آن در قانون بودجه هر ساله تکالیف دستگاهها را مشخص کردهایم تا هم تکالیف دستگاهها مشخص شود و هم نهادهای نظارتی پیگیری میکنند.
زارع پور ادامه داد: در قدم اول قرار شد دستگاهها هر خدمتی که دارند در این پنجره واحد ارایه کنند. الان هم معدود دستگاه های از جمله چند دانشگاه، چند شهرداری مراکز کلان شهرها، سازمان سنجش و… باقی مانده اند.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه الان قاطبه دستگاه ها به این پنجره پیوستهاند، تصریح کرد: انصافا اگر پیگیریهای رسانه ملی نبود این اتفاق نمیافتاد. این خیلی خوب است که چنین ظرفیت مطالبه گری در صداوسیما وجود دارد که پروژههای ملی که منافع مردم در آن قرار دارد و میتواند خیلی زود حال مردم را خوب کند در دستور قرار میگیرد. این مطالبهگری یک سرمایه است برای کشور محسوب میشود و باید قدر آن را بدانیم.
زارع پور با اشاره به گامهای بعدی پنجره ملی خاطرنشان کرد: امسال قرار است غیر از این که صد درصد خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارایه شود، یک پنجم این خدمات به شکل کاملا هوشمند باید باشد یعنی مردم بدون مراجعه حضوری و ارایه مدرک، خدمت را درخواست کنند و این خدمت به آنها ارایه شود. همچنین در حوزه خدمات هوشمند تمام استعلامات بین دستگاهی باید تا آذر ماه برخط شوند.
وی افزود: کاغذ از مسیر خدمات دولتی باید حذف شود و همه خدمات باید آنی و برخط شود. در این مسیر حتما مطالبهگری رسانه، به ویژه رسانه ملی میتواند گرهگشا باشد و با همراهی دستگاههای نظارتی حتما امسال را میتوانیم به یک سال خوب و تاریخی در ارایه خدمات فناورانه به مردم تبدیل کنیم.
زارع پور در ادامه با اشاره به توسعه خدمات سکوها و پیامرسانهای بومی گفت: ما از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال این بودیم که از سکوهای بومی حمایت کنیم تا بتوانند با نسخههای مشابه خارجی رقابت کنند. اما سال گذشته اتفاقاتی افتاد که نهادهای امنیتی مجبور به اعمال محدودیت بر پلتفرمهای خارجی شدند که همین امر باعث شد که کار ما بیشتر شود و ما در فرصت کوتاهی مجبور شدیم زیرساختهای بسیار زیادی را در کشور فراهم کنیم.
وی افزود: در حال حاضر این سکوها پذیرای میلیون ها نفر در روز هستند. در همین ایام حج گذشته (از اوایل خرداد تا اوایل تیر ماه) و در حدود ۵۰ روز، قریب به ۱۴ و نیم میلیون تماس از عربستان از طریق دو پیام رسان ایرانی با رضایت حدود ۸۰ درصدی داشتیم. در این اتفاق هم نقش صدا و سیما بسیار پررنگ بود از این جهت که صدا و سیما تعاملات خود با مخاطبان به سکوهای بومی منتقل کرد.
وزیر ارتباطات در خاتمه خواستار مطالبهگری رسانهها به ویژه صداوسیما از تمامی دستگاههای دولتی، مدارس، دانشگاه ها و… برای استفاده از پیامرسانهای بومی به جای نمونههای خارجی برای تعامل با مخاطبانشان شد.