اینفلوئنسرمارکتینگ! شاید بعد از شنیدن این کلمه بلافاصله یاد اینستاگرام و افراد کمدین یا خلاقی که در شبکههای اجتماعی کلیپهای خندهدار میسازند و لا به لای این کلیپها اسمی از کسب و کار و محصول میآورند بیافتید اما اینفلوئنسرمارکتینگ و استفاده از قدرت افراد تاثیرگذار بر تصمیم گیری مخاطبان، بسیار گستردهتر و فراتر از این بوده و قدمت آن به سالها قبلتر از بازاریابی شبکههای اجتماعی برمیگردد.
مردم روزانه با انواع مختلفی از تبلیغات و Promotion رو به رو هستند اما هر روز تاثیرپذیری آنها (که میتواند خرید، آگاهی از برند و… باشد) سختتر میشود. در این میان روشهایی مثل افیلیت مارکتینگ، بازاریابی نیچ، بازاریابی دهان به دهان و اینفلوئنسر مارکتینگ هستند که به دلیل تاثیرگذاری و اثربخشی بالا بیش از روشهای دیگر مورد توجه بازاریابان قرار گرفته و هر روز کسب وکارهای بیشتری از آن در راستای برنامهی بازاریابی خود بهره میبرند.
در این مقاله قصد داریم تعریفی دقیقتر از ایفنلوئنسرمارکتینگ و اینفلوئنسر ارائه دهیم و به انواع آن نگاهی داشته باشیم، در ادامه با ModirTV همراه باشید.
تعریف اینفلوئنسرمارکتینگ
پیش از تعریف مفهوم اینفلوئنسرمارکتینگ، اگر نگاهی به معنای لغوی آن داشته باشیم، واژهی ” Influence” به معنای تاثیرگذاری بوده و Influencer به (فرد) تاثیرگذار گفته میشود. پس اینفلوئنسر مارکتینگ را میتوان بازاریابی افراد تاثیرگذار ترجمه کرد. در واقع تعریف اینفلوئنسرمارکتینگ دقیقا در معنای لغوی آن آشکار است.به بیان خلاصهتر؛ اینفلوئنسرمارکتینگ به بازاریابی محصولات و خدمات از طریق افرادی که تاثیر بر تصمیم خرید مردم دارند گفته میشود.
این تاثیرگذاری از تخصص، شهرت و محبوبیت آنها ناشی میشود و شباهت زیادی به بازاریابی دهان به دهان دارد با این تفاوت که در این روش از افراد تاثیرگذار به جای مصرف کنندگان عادی استفاده میشود و بیشتر بر افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) تمرکز میشود تا فروش مستقیم محصولات.
اگرچه اینفلوئنسرمارکتینگ به تازگی رونق گرفته و همگی آن را با بازاریابی شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام میشناسند اما تاثیرگذاری از طریق افراد مشهور و محبوب سالهاست که وجود داشته و برندهای مختلف مدتهاست که از محبوبیت و قدرت نفوذ بالای سلبریتیها برای تبلیغ محصولات یا Promotion برند خود استفاده میکرده اند.
یک اینفلوئنسر:
به محتوا و حوزهی کسب و کار برند علاقه دارد
دقیقا در حوزهای که خود در آن شناخته شده از برندی صحبت میکند.
پیش از این که مخاطبان زیادی داشته باشد مخاطبانی وفادار دارد که به او اعتماد دارند
میداند چطور افراد را به سمت برند شما هدایت کند
پیشنهاداتش از ارزش بالایی برخوردار است
کسی که حداقل تاثیرگذاری را دارد:
فردی متظاهر است و هیچ تمایلی به محصولی که تبلیغ می کند ندارد
فقط به دلیل این که پول دریافت کرده از برندی صحبت میکند
مخاطبان زیادی دارد اما هیچ ارتباطی با حوزهی کسب و کار شما ندارد.
به واسطهی تعداد زیاد دنبال کنندگان شناخته میشود تا دانش و تخصص.
به طور همزمان در چند کمپین از برندهای مختلف فعالیت میکند.
اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی
تا اینجای کار سعی کردیم تعریف کلی از مفهوم اینفلوئنسرمارکتینگ و اینفلوئنسر داشته باشیم در این بخش بیشتر بر چیزی که امروز همه از آن صحبت میکنند و بیشتر کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ حول آن اجرا میشود میپردازیم.
اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی با تولید محتوا در حوزهای مشخص که در آن تخصص و دانش دارند مخاطبانی که پیگیر و علاقهمند به آن حوزه هستند را به خود جذب میکنند.
در شبکههای اجتماعی میتوان اینفلوئنسرها را به چند دستهی کلی تقسیم کرد:
سلبریتیها
افراد متخصص و رهبران افکار
بلاگرها و تولید کنندگان محتوا
میکرو اینفلوئنسرها
سلبریتی ها
قدرت نفوذ سلبریتیها بر مردم و تاثیر فوق العاده آنها در افزیش آگاهی از برند و فروش محصولات امروز برای همه روشن است و بسیاری از برندهای دنیا از قدرت تاثیرگذاری سلبریتی ها در کمپینهای بازاریابی خود استفاده میکنند، اگر چه تاثیرگذاری سلبریتیها فقط به شبکههای اجتماعی محدود نمیشود اما امروز محبوبترین و پرطرفدارترین صفحات به سلبریتیها تعلق دارد و پیشنهادات و صحبتهای آنها بیش از هرچیز در فضای مجازی مورد توجه قرار میگیرد.
بزرگترین چالش در به کارگیری این دسته از اینفلوئنسرها تعداد کم آنهاست، هر سلبریتی حاضر به فعالیت در کمپینهای بازاریابی نیست و اگر هم باشد به احتمال زیاد هزینهی بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.
از طرفی دیگر، همانطور که پیشتر گفتیم، اینفلوئنسرهایی که محصول یا برندی را Promote میکنند تا مدتی بعد نمیتوانند سراغ برندی دیگر برود چرا که از اعتبار و قدرت تاثیرگذاریشان کاسته میشود.