انواع جاذبهها و تکنیکها در تبلیغات
سبک و شیوهی آگهیهای تبلیغاتی ناشی از دو مفهوم است:
جاذبهها یا چگونگی جذب مخاطب روشهای اثرگذاری بر روح و روان و دستکاری در افکار و ترجیحات او
تکنیکها یا چگونگی اجرای تبلیغات
در سطور زیر برخی از انواع جاذبهها که بیشتر در ایران مورد استفاده قرار میگیرد، ملاحظه میشود. با انواع جاذبهها و تکنیکها در تبلیغات همراه باشید:
جاذبههای احساسی (خنده و طنز، ترس، آرامش، هیجان، ثواب و پاداش آخرت، مهر مادری و…)
جاذبههای منطقی (استناد به مزایا و منافع، توصیهی افراد متخصص مانند کارشناسان فنی و پزشکان، استناد به ارقام و آمار و ضمنا خودداری از حواشی)
جاذبههای نوستالژیک (یادآوری ایام خوش گذشته، اشاره به عکسها و خاطرات، زنده کردن کالاهای قدیمی، تمرکز بر سالمندان و…)
جاذبههای جنسی (که نوعا در ایران از آنها استفاده نمیشود)
همچنین تکنیکها و یا روشهای انجام کار که نوعا در واحدهای ایدهپردازی آژانسهای تبلیغاتی تصمیمگیری میشوند، به قرار زیر است:
برشی از زندگی روزمره (Slice of Life)
سبک زندگی (Life Style)
خیال پردازی (Fancifulness)
موزیکال (Musical)
مستند (Documentary)
ارائه ی تاییدیه (Testimonial)
داستانی (Story Telling)
نمای نزدیک (Close-Up)
انیمیشن (Animation)
رئال (Real)
مقایسه ای (Comparison)
حل مشکل (Problem Solving)
فرد سخنگو (Spoke Person)
مصاحبه (Interview)
ترکیب تکنیکها (Mixed)
منابع:
«تبلیغات به زبان ساده»، نوشتهی دکتر محمد بلوریان تهرانی، نشر بازرگانی
«ادبیات تبلیغات» نوشتهی Robert W. Bly