اصول طراحی کاتالوگ
در عصر امروزی طراحی کاتالوگ (Catalog Design) و امور چاپ کاتالوگ Catalog Print جهت محصولات یک شرکت تجاری که محصولات متعدد داشته و یا برای دادن خدمات به یک شرکت، طراحی و چاپ انجام می پذیرد.طراحی کاتالوگ ها دارای زوایای مختلفی بوده که از دید مشتری دارای اهمیت نمی باشد اما برای ارائه دهنده خدمات و یا چاپخانه ای که این مبادرت به طراحی کاتالوگ می کند امری مهم است. طراحی کاتالوگ ها با توجه به شیوه طراحی عموما در چند لت یا سیمی یا منگنه ای چاپ می گردند.
اصول طراحی کاتالوگ
کاتالوگ Catalog و بروشور Brochure به یک فایل تجمیع شده از کالا و یا خدمات ارائه گردیده به واسطه شرکت شما و یا سازمان های دیگر با اطلاعات جامع و کامل مورد نیاز برای ارائه دهنده کالا و خدمات اطلاق می شود.در واقع در طراحی کاتالوگ جهت افرادی که به عنوان رابطه تولید کننده ، بازار هدف و مخاطبین می باشند، جمع آوری و چاپ می گردد. اینمشتریان اصولا سفارش های انبوهی داشته و یا افرادی هستند که وظیفه پرزنت محصول را دارند. کاتالوگ ها معمولا به صورت محدود چاپ و در اختیار خریداران و شرکت ها قرار می گیرند. کاتالوگ ها گونه ای از تبلیغات در زمینه تولید و ارائه خدمات بوده که می توان آن ها را ایجاد کننده مستقیم و انتقال دهنده مفهوم و تاریخچه و محصولات شرکت بیان کرد. از ایجاد کاتالوگ تا کنون زمان زیادی نمی گذرد طراحی کاتالوگ نزدیک به یک قرن است که رواج یافته است.
مسیر پیشرفت طراحی کاتالوگ
با رشد محصولات و خدمات و همچنین عدم جوابگویی تراکت ها و بروشور های تک رنگ و همچنین هزینه بر بودن معرفی های حضوری ناچار برای ایجاد شور و شوق و ارائه محصولات در بازار شرکت ها اقدام به خلق شیوه جدیدی از گرافیک شدند تا مخاطبین بتوانند در موقعیت مناسب با تولیدات و سرویس ارائه شده توسط شرکت ها آشنا شوند، همچنین با رشد و تنوع کالاها برای جامعه و همچنین گسترش فعالیت های صنعتی بعد از جنگ جهانی، صنعت تبلیغات را به گونه ای رشد داد که هیچ وقت خدمت و یا محصولی بدون طراحی کاتالوگ جایی در بازار نداشت باشد. لذا در طی زمان جهت هدایت ذهن مخاطبین باید روشی یافت تا با آن روش بتوان بازار موجود را از دست دیگر رقبا خارج نمود و این فعالیت ها در نهایت تبدیل به رشد عرصه گرافیک و طراحی گرافیکی گردید. طراحی کاتالوگ ابزار مناسبی است تا مخاطبین بتوانند راغب به خواندن و دیدن تصاویر در جهت شناخت بالاتر محصولات و خدمات شده و در زمان کوتاهتری بتوانند با محصولات آشنا شوند.کاتالوگ از عواملی مانند ارائه شناخت از لحاظ کمی و کیفی- تصاویر محصولات معرفی شرکت ها و ساختار فنی چه از مسیر گرافیکی و چه از نظر ستون، حوزه ها و کاربرد های وسیعی دارد.قبلا در طراحی کاتالوگ ها به صورت برگه ای و پشت و رو بودند که شکل ظاهری آنها شبیه به بروشورهای امروزی بود و جلدی همچون پوستر را دارا بودند و چندی بعد ابعاد آن به صورت استاندارد ظاهر گردید که ابتدا توسط فرانسوی ها ارائه گردید. بر اساس این تعریف طراحی کاتالوگ معمولا از دو کاغذ یا بیشتر تشکیل شده و علاوه بر آن از نوشته نیز بهره می برد. از مهمترین دلایل استفاده از کاتالوگ دادن توانایی درک به مخاطبین بازار هدف جهت شناخت تولیدات و خدمات است.
انواع طراحی کاتالوگ حرفه ای :
انواع طراحی کاتالوگ حرفه ای به دو شکل وظیفه خود را در خصوص محصولات و خدمات شرکت ها بیان می نمایند:
طراحی کاتالوگ تکنیکی چند جزئی و طراحی کاتالوگ تجاری تک جزئی طراحی کاتالوگ
کاتالوگ حرفه ای مناسب چگونه بوده و چه نکاتی بایستی در آن رعایت شود.
انواع آموزش جهت طراحی کاتالوگ ها :
آموزش طراحی کاتالوگ حوزه صنعت
آموزش طراحی کاتالوگ حوزه عمومی
آموزش طراحی کاتالوگ محصولات تولیدی
آموزش طراحی کاتالوگ شرکت های مواد غذایی
مراحل طراحی کاتالوگ :
مرحله اول: ارائه مقدمه مختصر از معرفی نام، لوگو، برند یا برند ها و همچنین عملکرد کارخانه، و خدمت در ابتدای کاتالوگ درج شود
مرحله دوم: عنوان نمودن استانداردها- ایزوها- CE و افتخارات شرکت
مرحله سوم: ارائه خدمات و محصولات
مرحله چهارم: در اختیار گذاشتن اطلاعات و راهنمایی درست مخاطبین جهت معرفی مشخصات فنی و خدمات ارائه شده، قابلیت های ویژه و ایجاد وجه تمایز نسبت به تولیدات دیگر محصولات.
مرحله پنجم: قید کردن تصاویر و متن به طراحی کاتالوگ و انتخاب بهینه کلمات جهت ترقیب مخاطبین به خرید.
مرحله ششم: به علت ایجاد دید مقیاسی در کاتالوگ در نظر مشتریان استفاده از اطلاعات کامل و مناسب یکی از ارکان مهم طراحی کاتالوگ می باشد.
مرحله هفتم: اضافه نمودن آدرس و آدرس اینترنتی- ایمیل – تلفن و …
نکات مهم در طراحی و چاپ کاتالوگ مشتری پسند :
حمل ساده کاتالوگ
مختصر بودن کاتالوگ
ایجاد ارتباط تصویی در طراحی کاتالوگ
یکسان کردن تصویر و نوشتار در کاتالوگ
طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه ای فاکتوری مهم در ایجاد ارتباط میان برند و بازار هدف
جهت رسیدن به یک برند با ارزشمند باید به یک نکته مهم دقت نمود که فعالیت های گرافیکی همچون طراحی کاتالوگ حرفه ای و طراحی لوگو ارتباطی تنگاتنگ با برنامههای بازاریابی، استراتژیک برند دارد. این پیوندها اغلب به سختی ایجاد شده اند، برای مثال: اغلب در اجرای فعالیت های برندسازی بسیار اثر بخش نیستند این به آن معناست که اغلب پیوندهای ضعیفی بین تبلیغات کاتالوگی و چاپی با داشته های مخاطبین از برند شکل می پذیرد. چون این امر چند باعث رقابت بین برند های مختلف شده و باعث ایجاد بازار رقابتی خواهد شد. برای نمونه، نتایج یک پژوهش که توسط تیم تحقیقاتی مشخص کرده که بین ۷۵ کاتالوگ تبلیغاتی که در یک بازار ارائه شد. ۲۴ تبلیغ یا ۴۲% با مشکل تشابه شکلی با فعالیت های رقبا مواجهند.این موضوع بر حافظه مشتری ها تاثیر مثبتی نداشته و آن ها را در انتخاب و دچار سردرگمی می کند بنابراین مشاوران و محققان همکار با شرکت طراحان برتر معتقد هستند قبل از طراحی کاتالوگ یا هر نوع کمپین تبلیغاتی می بایست فعالیت گرافیکی و تبلیغاتی تمام رقبا مورد بررسی قرار گرفته و راه کارهای نوینی ارائه گردد.بنابرین باید گفت در حوزه این این صنعت باید بسیار هوشمندانه عمل کرد تا بتوان با سایر رقبا مشتری جذب کرد و اصول مشتری مداری را رعایت نمود.