طراحی کارت ویزیت خوب

نکاتی که در طراحی کارت ویزیت خوب باید توجه کرد

چطور یک کارت ویزیت خوب طراحی کنیم؟

نمی توان گفت که ساده ترین کار با فتوشاپ طراحی کارت ویزیت می باشد. بسته به نوع طرحی که دارید و میزان درجه اهمیتی که کارت ویزیت برای شما دارد ممکن است یکی از پیچیده ترین کارها در طراحی باشد. در این مقاله سعی کرده ایم نکات و موارد ضروری که در یک کارت ویزیت خوب باید رعایت شود را توضیح دهیم تا بتوانید در طراحی کارت ویزیت از آن کمک بگیرید.

کارت ویزیت چیست؟

کارت ویزیت در واقع یک قطعه کاغذ است که بر روی آن راه های ارتباطی و حوزه فعالیت پیشه نوشته شده است. کارت ویزیت که نام لاتین آن business card می باشد می تواند در جنس های گوناگون و در ابعاد مختلف انجام شود. رنگ و جنس، سایز و طرح آن با توجه به سلیقه شما در نظر گرفته می شود.

ویژگی های یک کارت ویزیت خوب

اگر بخواهیم در خصوص ویژگی های یک کارت ویزیت خوب صحبت کنیم به موارد زیر می توان اشاره کرد:

گنجاندن اطلاعات در فضای مناسب

طراحی  کارت ویزیت باید به شکلی باشد که بتواند اطلاعات تماس را به صورت کافی در فضایی محدود قرار دهد. کارت ویزیت سایزی تقریبا ۱۵ سانتی متری دارد که اطلاعات به صورت مناسب گنجانده شود. به دلیل کوچک بودن سایز کارت ویزیت باید استفاده بهینه از فضای محدود آن کرد. در کارت ویزیت بهتر است اطلاعاتی هم چون شماره تماس، ایمیل، ادرس و نشانی وب سایت ذکر گردد.

انتخاب جنس کاغذ مطلوب

یکی از پارامترهای مهم در طراحی کارت ویزیت، انتخاب جنس کاغذ می باشد. از اهمیت جنس کاغذ کارت ویزیت نمی توان چشم پوشی کرد. در نظر داشته باشید برای انجام این کار جنس های مختلف کاغذ از نوع سفت و محکم تا شل و نازک وجود دارد. در نتیجه قبل از سفارش کارت ویزیت بهتر است انواع کاغذ های کارت ویزیت را بشناسید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

استفاده از فونت های خوب

باتوجه به فضای محدود کارت ویزیت بهتر است در انتخاب فونت دقت داشته باشید تا در ابعاد کوچک اطلاعات به صورت خوانا و جامع نوشته شود. هم چنین سایز مناسبی برای فونت انتخابی خود در نظر بگیرید زیرا اهمیت فوق العاده ای در طراحی و جذابیت کارت ویزیت می گذارد. توصیه می شود در کارت ویزیت از فونت های خیلی نازک اجتناب کنید و فونت های زیر ۷ پوینت پیشنهاد نمی گردد. این نکته را فراموش نکنید که با توجه به رسته شغلی باید کارت ویزیت را دیزاین کرد. به طور مثال برای وکیل دادگستری نمی توان یک طراحی فانتزی برای کارت ویزیتش انجام داد و بالعکس یک طراحی رسمی برای مهدکودک به هیچ عنوان مناسب نمی باشد. در نتیجه باید به سبک فونت ها آشنایی داشته باشید و انواع فونت رسمی، فانتزی، هنری و تکنیکی را از یکدیگر تشخیص دهید.

درج لوگو

یکی از اهداف اصلی طراحی کارت ویزیت معرفی برند و کسب و کار به مشتریان است. هدف از درج لوگو بر روی کارت ویزیت شناساندن برند خود از این طریق می باشد. توجه کنید که با استفاده از لوگو باید در ذهن مشتری کسب و کار خود را ثبت کنید. در نتیجه به جایگذاری لوگو در کارت ویزیت خود دقت کنید و به آن اهمیت دو چندان بدهید.

توجه به نیازهای مشتریان

یکی از موارد دیگر که باید در طراحی کارت ویزیت به آن توجه کنید توجه به نیازهای مشتریان می باشد. توجه به این نکته بسیار مهم و حیاتی می باشد. اگر بخواهیم در قالب یک مثال آن را توضیح دهیم فرض کنید که صاحب یک مغازه الکتریکی هستید و اکثر افرادی که به شما مراجعه می کنند برق کار هستند که نیاز دارند اطلاعات مرتبط هم چون میزان سیم و جنس آن را بر روی کاغذی بنویسند. شما باید این فرصت را به نفع خود تمام کنید. در نتیجه بهتر است فضایی خالی پشت کارت ویزیت خود بگذارید تا مشتری بتواند یادداشت های خود را بر پشت کارت ویزیت بنویسد. با این شرایط آن فرد تا زمانی که به آن اطلاعات نیاز داشته باشد آن را در جیب خود نگه خواهد داشت. با توضیح این مثال متوجه شدید که توجه به نیاز مشتریان در طراحی کارت ویزیت چه میزان اهمیت دارد.

طراحی کارت ویزیت خوب

 

توجه به ظریف کاری های طراحی

اگر بخواهیم در زمینه طراحی اصولی یک کارت ویزیت مناسب صحبت کنیم ممکن است به ده ها صفحه طول بکشد. نکات زیادی وجود دارد که در طراحی کارت ویزیت باید مورد توجه قرار گیرد. باید به ترکیب رنگ ها، ابعاد مناسب و …. در طراحی کارت ویزیت دقت نمود.

توجه به ظریف کاری های چاپ

شاید تعداد بسیاری از طراحان گرافیک تنها در زمینه ابعاد کارت ویزیت و اطلاعات مرتبط به طراحی آن آگاهی داشته باشند و فقط کار با نرم افزار فتوشاپ را بلد باشند. در حالی که اگر فقط چند روز در یک چاپخانه کار کنید متوجه خواهید شد چالش های بسیاری برای چاپ کارت ویزیت وجود دارد.

در پایان امیدوراریم این مقاله شما را در طراحی یک کارت ویزیت خوب کمک کرده باشد و بتوانید از آموزش های داده شده بهره مند شوید.